Van stoffige teksten naar een frisse uitstraling!

post-1375009_1920Stoffige teksten

Stoffige teksten worden amper gelezen. Met stoffige teksten bedoel ik gedateerde teksten met een suffe uitstraling en oubollig of wollig taalgebruik. In deze tijd heeft bijna iedereen behoefte aan snelheid en daarbij horen nou eenmaal korte zinnen, makkelijke woorden en een mogelijkheid er scannend doorheen te lezen.

Helaas hebben veel ondernemers dit nog niet helemaal begrepen. Ze schrijven nog steeds op de manier waarop ze dat op school hebben geleerd. Hoe hoger opgeleid, hoe moeilijker het vaak is de teksten snel te lezen. Het is ook echt een grote omschakeling om op een andere manier te gaan schrijven. 

Hoe maak je die omschakeling?

Ten eerste is het belangrijk om goed te kijken naar jouw doelgroep. Wie lezen jouw teksten? Als jouw doelgroep bestaat uit bijvoorbeeld artsen, kan het best zo zijn dat je niets hoeft te veranderen aan jouw schrijfstijl. Als je er zeker van wilt zijn, zou ik het gewoon vragen aan jouw lezers, volgers, fans en/of klanten. Zijn zij blij met jouw stijl?

Als jij dan besluit om je taalgebruik aan te passen, dan zou ik beginnen met schrijven hoe je spreekt. Vertel je verhaal eens. Neem dit op en type het uit. Later kun je altijd nog dingen aan gaan passen. Het is wel belangrijk hierbij dat je doet alsof je tegen iemand uit je doelgroep praat. 

 

Vraag hulp aan iemand die weet hoe het wel moet

Ik ben docent Nederlands en ik heb heel erg moeten wennen aan taalgebruik op het web. Ik heb dan ook verschillende programma’s bij verschillende coaches gehad om dit af te leren. Soms moet ik nog steeds mijn eigen grenzen over om op een andere manier te schrijven.

 

Doorbreek je weerstanden

Als jij in jouw eigen weerstanden blijft zitten, dan schrijf je voor …? Waarschijnlijk niet voor je doelgroep. Zij zijn meestal niet geïnteresseerd in lange lappen tekst. In teksten waar ze zich met moeite doorheen worstelen. In teksten waarbij ze meerdere keren moeten raden naar de betekenis van woorden. Zij willen geholpen worden en dan het liefst zo snel mogelijk!

Zo is het bijvoorbeeld erg gangbaar om cijfers in titels te zetten. Brrr.. hier heb ik echt heel vaak van gerild. Wat staat dat lelijk! Je moet dus schrijven ‘7 manieren om’, in plaats van ‘zeven manieren om’. Het heeft bij mij geregeld geleid tot weerstanden. Weerstanden waar ik toch iets mee moest, aangezien mijn doelgroep mijn teksten anders niet zou lezen!

En nogmaals: kijk naar je doelgroep! Je schrijft iets voor je lezers. Niet voor jezelf. Je schrijft iets om jouw lezer te helpen.

 

Wil jij hulp bij het aanpakken van jouw teksten, zodat jij geen stoffige teksten meer schrijft, maar zodat jouw teksten een frisse uitstraling krijgen? Vraag dan GRATIS een Sexy Salesteksten Inspiratiesessie aan t.w.v €247,-. Ik help je direct op weg!

 

 

Wat vind jij?

Leave A Response

* Denotes Required Field