Ondernemende duizendpoot

ondernemende duizendpoot

De ondernemende duizendpoot

Als ondernemer moet je tegenwoordig van alle markten thuis zijn. Zeker de kleine ondernemer, zoals een zzp’er. Er worden allerlei vaardigheden verwacht en eisen aan je gesteld. De ondernemer van nu moet dus echt een ondernemende duizendpoot zijn!

 

Basisvaardigheden

Natuurlijk moet je ten eerste de basisprogramma’s beheersen zoals Word, Excel en Powerpoint. Je moet een Facebookpagina hebben, actief zijn op Twitter en LinkedIn en misschien wel op Pinterest of een ander kanaal. 

Vervolgens moet je jezelf marketen, salesteksten schrijven, salesgesprekken voeren en de (financiële) administratie op orde krijgen en houden. Daarnaast moet je ook nog de werkzaamheden uitvoeren waarvoor je betaald wordt. Alleen al om jezelf te marketen kost veel tijd en vaardigheden. 

In deze blog vertel ik je meer over de marketing en salesvaardigheden die je moet bezitten.

 

Online zichtbaarheid

Je wordt geacht om online zichtbaar te zijn en mensen moeten je offline kunnen vinden. Om online zichtbaar te zijn, moet je tijd en geld investeren in je website en social media. Je zult zelf plaatjes moeten creëren bij je teksten en deze moeten publiceren. Je moet bloggen en je moet ervoor zorgen dat je potentiële klanten, die jouw website bezoeken, vasthoudt door bijvoorbeeld jouw weggever aan te bieden. Deze moet je dan natuurlijk wel weer koppelen aan jouw e-maillijst.

Bekijk hier mijn online programma ‘Zichtbaar Worden En Blijven In 52 Weken’

 

Emaillijst

Dit vereist weer technische vaardigheden, aangezien je dan moet werken met een e-mailprogramma, waar ook weer een legio van mogelijkheden bijhoort. Hoe bouw je een lijst op? Hoe verstuur je e-mails? Ga je automatiseren? Hoe doe je dit dan? Welk programma is het meest geschikt voor jouw situatie? Hoe voer je een vergelijkingsonderzoek uit?

Vervolgens moet je je contacten warm houden door ook nog eens regelmatig een nieuwsbrief te versturen. Omdat je, zeker in het begin, niet altijd geld hebt om zaken uit te besteden, zul je vaak zelf, redacteur en hoofdredacteur moeten zijn van jouw teksten. Je zult vaak ook zelf de spellingcontrole uit moeten voeren, zodat er niet teveel fouten in je teksten zitten. 

 

Videomarketing

Een vrij nieuwe trend is videomarketing. Ook weer iets waar je als ondernemer iets mee moet doen. Want ja…video scoort goed en zorgt ervoor dat je zichtbaarder wordt. Zichtbaarder worden betekent dat je meer klanten krijgt en dat je bedrijf winstgevender wordt. 

Ook videomarketing vraagt weer van alles van je op technisch gebied, maar ook op persoonlijk gebied. Je moet weten hoe je mooie video’s opneemt en bewerkt, maar je moet ook durven. Je bent vaak zelf de cameraman/vrouw, maar je bent ook degene die te zien is. Je moet zelf voor de camera durven staan. De meeste mensen hebben een hekel aan op de voorgrond treden, maar op een video zal je wel moeten. Heb jij al een Youtubekanaal?

 

Offline zichtbaarheid

Ook offline moeten potentiële klanten je kunnen vinden, schreef ik al. Maar hoe doe je dat dan weer? Je kunt verschillende dingen doen. Het meest eenvoudige is aanwezig zijn op events en netwerkbijeenkomsten, waar jouw doelgroep zich bevindt. Kom in contact met ze en geef tips.

Verzamel visitekaartjes van potentiële klanten door te vragen of ze op je lijst willen komen, zodat je ze regelmatig tips en artikelen kunt sturen. Zet deze e-mailadressen bij thuiskomst meteen op je lijst. Let op: ze moeten natuurlijk wel ja gezegd hebben!

Ben jij al wat verder? Dan zou je bijvoorbeeld kunnen gaan denken aan zelf een event organiseren of aan een presentatie geven op een netwerkbijeenkomst. Ook het schrijven van een boek, kan jou helpen zichtbaarder te worden. Bovendien geeft dit je een expertstatus, wat je goed verder helpt.

Ja, ik zei het al, je moet een ondernemende duizendpoot zijn!

 

Sales

Zonder sales verkoop je (bijna) niets. Je kunt zo zichtbaar zijn als je wilt, maar ontbeer je de salesvaardigheden, dan blijft het bij zichtbaarheid. Je zult het niet voor elkaar krijgen om jouw producten/ diensten te verkopen. Je hele bedrijf zou zich naast de marketing, moeten richten op sales.

Op het moment dat mensen op jouw website komen bijvoorbeeld, wil je dat ze zich inschrijven op je nieuwsbrief. Dit doen ze alleen als het aanlokkelijk voor ze is. Mensen willen niet meer aan iedereen hun e-mailadres afgeven. Ze willen zich sowieso niet opgeven voor een nieuwsbrief. Ze moeten er iets aan hebben. Tips willen ze wel krijgen. Daar kunnen ze wat mee. 

Zelfs je weggever moet je voorzien van een goede salestekst! Eerder schreef ik er al een blog over: ‘Waarom wordt mijn gratis weggever niet aangevraagd?’

 

Waar staan salesteksten?

Als ze zich hebben opgegeven, wil je dat ze elke nieuwsbrief openen. Dat begint natuurlijk al bij het onderwerp van je mail. Naar aanleiding daarvan besluiten ze of ze de mail gaan lezen of niet. Je zult verstelt staan van het aantal abonnees dat nooit een e-mail opent.  Dan kunnen ze natuurlijk aan het begin nog steeds afhaken. Dat wil je niet! Dus ook je inleiding moet ervoor zorgen dat ze verder lezen.

Je kunt nu misschien zelf wel bedenken dat je salesteksten nodig hebt voor je weggever, je blogs, je posts op social media, je video, je advertenties, je funnels en natuurlijk voor je website. Elke manier vergt weer een andere soort tekst. Tekstsoorten die je allemaal zou moeten beheersen. Tenminste… als je (meer) klanten wilt krijgen.

 

Wil jij dat ik met jou in ga zoomen op jouw bedrijf? Misschien vind je het dan leuk om een Boost je Bedrijf Inspiratiesessie aan te vragen. In dat gesprek van 30 minuten ga ik met jou kijken naar jouw bedrijf. Waar loop je tegenaan? Ik geef je minimaal 3 tips, waar jij weer mee verder kunt. Heb ik het idee dat ik een programma heb, waarmee ik je nog verder kan helpen, zal ik je een aanbod doen. Het gesprek is echter geheel vrijblijvend!

En? Ben jij al een ondernemende duizendpoot?

 

Tot slot

Deze blog is al aardig lang, maar ik ben nog niet uitgeschreven. Want… als ondernemer moet je veel, maar het moet niet allemaal tegelijkertijd. Je kunt langzaamaan een ondernemende duizendpoot worden. Bovendien is ondernemen vooral ook leuk! Deze blog wordt dus vervolgd.

Laat hieronder vooral weten welke werkzaamheden jouw tijd opslokken!

 

 

 

Wat vind jij?

2 Comments

Leave A Response

* Denotes Required Field