Meer klanten krijgen: ondernemen vanuit jezelf

Ondernemen vanuit jezelf

Ondernemen vanuit jezelf

Ondernemen vanuit jezelf lijkt gemakkelijker dan het is. Want wie ben jij eigenlijk? Hoe weet je of ideeën helemaal vanuit jezelf komen of dat ze opborrelen, omdat je overtuigingen van anderen eigen hebt gemaakt?

Op de één of andere manier houden de meeste mensen automatisch rekening met de meningen en opvattingen van anderen. Dat hoeven nog niet eens meningen en opvattingen te zijn in het nu. Het kunnen ook meningen en opvattingen zijn, die jij van huis uit al hebt meegekregen, maar die eigenlijk helemaal niet bij jou horen.

Om die dingen te verduidelijken ga ik in deze blog wat meer over mezelf en mijn waarden en normen vertellen.

 

Structuur

Ik kan mezelf het best verduidelijken door een vergelijking te maken met het onderwijs, waar ik al jaren in werkzaam ben. Dan heb ik het over het basis en voortgezet onderwijs. Op de opleidingen leer je hoe je orde moet/kan houden en hoe je een band met leerlingen op kunt bouwen. 

Sta je uiteindelijk voor de klas, dan kom je erachter dat het helemaal niet zo simpel is. Wat voor de één werkt, hoeft voor de ander helemaal niet te werken. Sterker nog…. het kan tegen je gaan werken.

Ik ben een hele gestructureerde docent. Ik kan heel slecht tegen door elkaar lopen en veel geluid in de klas. Als er veel tijdens lessen gepraat wordt, dan ben ik aan het eind van de dag echt moe. Ik werk dan ook graag met klassen waar veel structuur nodig is. Leerlingen zitten op vaste plekken en mogen zelden lopen. Praten moet op fluistertoon.

Er zijn docenten die het prettig vinden als leerlingen meer ruimte hebben. Zij houden ervan als ze leerlingen vrijer kunnen laten. Voor hun werkt dit en deze docenten hebben nog steeds de touwtjes in handen. Leerlingen weten precies waar de grens ligt. Bij mij ook. Maar… als ik verplicht word om leerlingen meer vrijheid te geven, bijvoorbeeld bij het begeleiden van projecten, dan word ik onzeker en ben ik niet meer geloofwaardig.

Het kost me dan heel veel moeite om leerlingen bij de les te houden. Het is niet mijn stijl en het zal ook nooit mijn stijl worden.

 

Humor en eerlijkheid

Daarnaast gebruik ik veel humor in de klas, maar zeg ik leerlingen ook hoe ik de dingen zie. Als iemand voor de zoveelste keer zijn tafels aan het oefenen is op de pc (speciaal onderwijs) en deze leerling vist naar een complimentje, dan zeg ik: ‘Goed dat je die tafels zo goed kent. Jammer dat je momenteel te lui bent om iets nieuws te leren…’. Sommige mensen vinden dit hard en vinden dat je dat niet kan zeggen.

Feit blijft dat deze leerling daarna heel hard is gaan werken en certificaten op vmbo-t niveau heeft gehaald voor Engels, Nederlands en wiskunde. Dit, terwijl uit een intelligentieonderzoek bleek dat hij met moeite vmbo-b aan zou kunnen. In het begin van mijn onderwijsloopbaan ging ik erg mee met de tendens (en beginnend docenten zie je dit ook nog steeds doen). Je moet positief blijven en complimenten blijven geven. Ik kwam er steeds meer achter dat dat niet mijn stijl is. 

Ik ben dol op het geven van complimenten, maar ze moeten wel gemeend zijn. Ik ben zeker voor een positieve benadering, maar ik sta ook voor eerlijkheid. Daarnaast ben ik over het algemeen niet zo van verbloemen en fluwelen handschoentjes. Voor sommige docenten is dit hetgeen wel werkt, maar voor mij doet dat het niet. Dat is dan ook precies de reden waarom ik dat niet doe.

 

Wat het mij brengt

Als freelance docent is het handig om te weten waar je voor staat. Scholen kunnen mij hierop uitnodigen voor een gesprek. Ik geef les op mijn manier en niet op een andere (ondernemen vanuit jezelf). Take It or leave It! Voor sommige scholen zal ik om deze reden niet uitgenodigd worden om er te komen werken. Aan de andere kant heb ik bij andere scholen hierdoor genoeg werk. Voor die scholen ben ik juist erg aantrekkelijk. 

Als freelancer word je namelijk vaak ingehuurd om les te geven aan klassen waar al heel veel wisselingen zijn geweest. Waar meerdere docenten bijvoorbeeld zijn opgebrand. Dat zijn situaties waarin scholen staan te springen om een gestructureerde docent die ervoor kan zorgen dat leerlingen niet nog meer lessen missen.

En mijn agenda is altijd vol. Vanaf 2009 ben ik freelancer en sindsdien heb ik in totaal nog geen 3 maanden zonder werk gezeten (de vakanties natuurlijk uitgezonderd). Als ik zou willen, dan kon ik met gemak 5 dagen per week voor de klas staan (dat heb ik dan ook jaren gedaan). 

 

Terug naar het ondernemen vanuit jezelf

Ondernemen vanuit jezelf is gebaseerd op hetzelfde principe. Ben jij niet authentiek, dan zullen klanten dit oppikken. Je geloofwaardigheid is erg laag en klanten krijgen zal lastig worden. Daarnaast is het lastig om plezier te blijven houden in je werk als je niet kan zijn wie je bent. Je zal vaak onzeker zijn en twijfelen aan jezelf. Ook deze twijfels zullen door (potentiële) klanten worden opgepikt. 

Ook met het ondernemen zijn er meerdere principes die als waarheid worden verkondigd. Het kan best zijn dat die principes voor de meerderheid werken, maar… als iets echt niet bij jou past, zal het je uiteindelijk weinig tot niks opleveren. Dan kun je beter zoeken naar alternatieven. Het moet alleen geen excuus zijn om je door je angsten te laten leiden. Een goede coach prikt hier echter doorheen. In een eerdere blog schreef ik al over het verslaan van je innerlijke demonen.

Als jij niet weet waar jij voor staat, is het ook lastig om te bepalen welke klant goed bij jou past. Daarnaast kan een klant dan ook geen keuze voor jou maken, aangezien hij/zij niet weet wat je te bieden hebt en of dat hetgeen is dat hij/zij nodig heeft.

 

Sjira Porcelijn

Sjira Porcelijn als ondernemerscoach

Hoe ik ben met leerlingen, ben ik ook met ondernemers. Het is namelijk een deel van mezelf. Als coach ben ik ook gestructureerd, eerlijk en humoristisch. Ik zeg waar het op staat en neem geen genoegen met excuses. Ik houd van doorzetters, die zich niet heel snel gewonnen geven. Door mijn ervaringen in het onderwijs ben ik heel doelgericht. 

De vaardigheden die ik als docent heb eigen gemaakt, kan ik ook goed gebruiken als coach. Mijn programma’s zijn gestructureerd en ik werk graag met planningen en stappenplannen. Daarnaast houd ik klanten graag verantwoordelijk voor hun eigen proces (doe ik ook met mijn leerlingen). Natuurlijk coach ik hierop. Ik ken veel verschillende programma’s, waardoor mijn lessen afwisselend genoeg zijn, zonder het doel voorbij te schieten. 

 

Ben jij een ondernemer en weet jij niet zo goed welke kant je op wilt gaan en waar je nu staat? Is ondernemen vanuit jezelf voor jou nog geen vanzelfsprekendheid? Heb jij het idee dat ik je misschien wel verder zou kunnen helpen? Vraag dan gratis en vrijblijvend een Boost je Bedrijf Inspiratiesessie aan t.w.v. €147,-.  Je ontvangt dan ook direct regelmatig tips en artikelen via je e-mail. Nogmaals: je verplicht je hierbij tot niets.

 

O ja, voor ik het vergeet: meld je gratis aan voor de besloten Facebookgroep ‘Op naar meer klanten’. Je komt dan terecht in een groep met meer ondernemers. Je kunt daar je vragen stellen en anderen helpen.Wil je elke week een lesbrief ‘(Online) Ondernemen Doe Je Zo!’ ontvangen? Meld je dan hier aan.

 

 

 

Wat vind jij?

12 Comments

  • Irene

    Reply Reply 12 april 2017

    Interesant, nooit geweten dat je ook in het onderwijs freelance aan de slag kunt. Ik denk juist dat het goed is om als ondernemer de dingen te doen die je liggen, bij een doorsnee baan, heb je minder keuze. Bedankt voor je goede tips!

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 12 april 2017

      Het is heerlijk om als freelancer te werken in het onderwijs. Inderdaad doordat je dan veel meer de dingen op jouw manier kan doen. Al ben ik ervan overtuigd dat je ook in loondienst de dingen op jouw manier kunt doen. Misschien moet je daarvoor wel een andere baan zoeken, maar mogelijk moet het zeker zijn. Het is denk ik ook voor een baas het prettigste als werknemers helemaal zichzelf kunnen zijn en dus ook happy zijn met hun werk. Dat verhoogt de productiviteit en de creativiteit. Bazen moeten er natuurlijk wel voor open staan. Helaas is dat niet altijd het geval.

      Wat dat betreft ben ik nog steeds heel blij met de keuze om voor mezelf te beginnen. Ik kan echt de dingen op mijn manier doen.

  • Mijn tante is ook freelance docent, dus sommige dingen komen bekend voor. Ik werk zelf ook in het onderwijs maar gewoon op vaste basis. Ik moet zeggen dat het voor mij toch niet is weggelegd om freelance docent te worden.
    Hoewel het wel erg interessant klinkt natuurlijk om het op jouw eigen manier te kunnen en mogen doen, soms is daar binnen een school geen ruimte voor. Handige tips 🙂

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 12 april 2017

      Hoi Gabriëlle, dat kan natuurlijk. Maar goed, dat is ook weer een keuze gebaseerd op wat bij je past en een keuze vanuit jezelf. Dat is helemaal prima. Gelukkig wil niet iedereen dezelfde dingen. Binnen welke onderwijssoort werk jij? Als wat?

  • Fallon

    Reply Reply 12 april 2017

    Hele goede tips die ik zeker meeneem voor de toekomst. Er zijn zeker onderdelen die overeenkomen met wat ik wil gaan doen.

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 12 april 2017

      Fijn Fallon. Ik ben benieuwd naar de onderdelen die overeenkomen met wat jij wilt doen.

  • sophie

    Reply Reply 13 april 2017

    Goeie tips thanx

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 14 april 2017

      Graag gedaan.

  • Wat fijn dat je zo goed weet wat voor jou werkt en wie je bent.

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 14 april 2017

      Dat is inderdaad fijn en vooral erg handig. Helaas heeft dit wel wat tijd gekost.

  • Kim Phi Luong

    Reply Reply 13 april 2017

    Interessant artikel zeg! Bedankt voor jouw fijne en goede tips!

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 14 april 2017

      Graag gedaan Kim!

Leave A Response

* Denotes Required Field