Meer klanten krijgen: ken je ideale klant

Ken je ideale klant

Ken je ideale klant

Ken jij je klanten? Weet jij wat jouw klanten willen en nodig hebben? Om meer klanten te krijgen is het erg belangrijk om te weten wat jouw klanten beweegt. Waarom zouden ze jouw dienst(en)/ product(en) aanschaffen? Hoe specifieker jij jouw ideale klant kunt omschrijven, hoe beter.

Veel ondernemers zijn bang om keuzes te maken. Ze zijn bang dat ze teveel mensen uitsluiten als ze gaan kiezen voor een bepaalde klant. Daarnaast zijn ze bang dat hun bedrijf naar de knoppen gaat. Ze vergeten daarbij dat ze voor hun ideale klant juist veel aantrekkelijker worden. Voor die klant wordt de ondernemer die wel kiest namelijk extra aantrekkelijk. 

Vaak lijkt jouw ideale klant op jezelf, maar dan een aantal jaren eerder.

 

Waarom moet je je ideale klant kennen?

Er zijn hier heel veel redenen voor. Ik zal er drie behandelen in dit artikel.

Ten eerste is het zo dat niet elke dienst/product voor iedereen bedoeld is. Het kan je een hoop advertentiekosten besparen als je weet wie jij wilt bereiken. Een rijschool zal bijvoorbeeld niet adverteren voor kinderen en ook niet voor mensen die al een rijbewijs hebben. Met Facebookadvertenties kun je heel specifiek je doelgroep kiezen. Je betaalt voor je bereik en dan is het jammer als je je advertentie toont aan mensen die je product/dienst niet nodig hebben.

Ten tweede wordt het gemakkelijker om je teksten te schrijven. Als jij iemand in je hoofd hebt, kun je aan hem/haar schrijven. Dat is veel gemakkelijker dan wanneer je schrijft vanuit jezelf en jouw eigen ideeën. Bovendien zal jouw ideale klant zich ook sneller in de boodschap kunnen vinden en er jouw product/dienst afnemen. Als je niet kiest, zul je namelijk veel algemeen zijn. Dat spreekt minder mensen aan.

Ten derde kun je actief naar jouw doelgroep op zoek gaan in bijvoorbeeld Facebook- en LinkedIngroepen. Je kunt in die groepen vragen beantwoorden, waardoor mensen jouw waarde gaan zien en vaak kun je ook je blogs/ jezelf promoten hierin. Daarnaast kun je nog meer te weten komen over jouw ideale klanten, aangezien je ziet wat hun vragen zijn en wat ze bezighoudt.

 

Wat zou je willen weten over je ideale klant?

Het is verstandig om een aantal vragen voor jezelf op te schrijven, waar je antwoord op zou willen hebben. Welke vragen zouden je kunnen helpen? Denk eraan dat je vooral wilt weten wat ze bezighoudt en waar ze bang voor zijn. Dat zijn namelijk redenen om voor jouw product/dienst te kiezen en die jij dus moet gebruiken in jouw communicatie!

Om je te helpen, schrijf ik hier al wat vragen op, die je zou kunnen gebruiken. Hoe is de situatie van jouw klant (leeftijd, geslacht, getrouwd of niet, kinderen, huisdieren, studies, hobby’s, werksituatie, financieel)? Wat googelt jouw klant? Waar kan jouw klant niet van slapen en wat zijn zijn/haar grootste dromen, verlangens en idealen?

 

Ik ken mijn klant een stuk beter. En nu?

Nu je je ideale klant een stuk beter kent, is het verstandig om deze informatie ook echt te gaan gebruiken in jouw communicatie. Zoek een geschikte afbeelding, foto of illustratie van jouw ideale klant, zodat hij/zij een gezicht krijgt. Elke keer als jij nu content creëert of een (sales)tekst schrijft kun je kijken naar de afbeelding, zodat je ook echt schrijft vóór die ideale klant. Dit maakt deze onderdelen een stuk leuker, gemakkelijker en effectiever!

 

Wil jij meer leren over het krijgen van (meer) klanten? Vraag dan de GRATIS wekelijkse lesbrief ‘(Online) Ondernemen Doe Je Zo!’ aan en ontvang wekelijks een lesbrief met een artikel, tips en opdrachten bij dit artikel! Dit is gratis en vrijblijvend. Als je het formuliertje hieronder invult, ontvang je direct de eerste lesbrief per e-mail. 

privacy Ik respecteer je privacy en verstrek je gegevens dus nooit aan derden!

Als de e-mail niet in je inbox is verschenen, moet je even kijken in je spam- of reclamefolder. Het handigst kun je dan mijn e-mailadres toevoegen aan je adresboek, zodat het niet weer gebeurt.

Wat vind jij?

2 Comments

Leave A Response

* Denotes Required Field