Meer klanten krijgen: e-mailmarketing die bij je past

E-mailmarketing die bij je past

E-mailmarketing

Om meer klanten te krijgen, kun je niet onder e-mailmarketing uit. Via het e-mailadres van (potentiële) klanten, kun je contact met ze blijven houden. Dit gaat niet als je hun adres niet hebt. Ze komen bijvoorbeeld op je website, maar gaan ook weer als ze je blog hebben gelezen. De kans is klein dat ze de volgende keer weer terugkomen.

Heb je hun e-mailadres, dan kun je een band met ze opbouwen. Je kunt funnels bouwen en je kunt ze elk aanbod dat je hebt laten zien op het moment dat jij dat wilt. Op die manier kunnen mensen die nog geen klant zijn heel gemakkelijk klant worden. Zo’n funnel is een opgebouwde reeks met e-mails die op een bepaalde manier zijn geformuleerd en opgezet om je uiteindelijk als klant te verwelkomen.

De meeste e-mailmarketing werkt volgens hetzelfde principe. Je schrijft je ergens voor in (je download een weggever), je struikelt over een tripwire en vervolgens wordt er een band met je opgebouwd, waarna producten/diensten worden gepromoot.

 

Wat is een tripwire?

Bij een tripwire krijg je na het aanvragen van je download soms een pagina te zien waar een goedkope dienst of goedkoop product wordt aangeboden. Dit is echter maar beperkte tijd te verkrijgen. De psychologie daarachter is dat mensen die dit kopen ook sneller andere diensten/producten van je aanschaffen.

 

Traditionele e-mailmarketing versus innovatieve e-mailmarketing

Voor de meeste mensen zal dit goed werken, aangezien het anders niet nog steeds de gangbare manier van e-mailmarketing zou zijn. Ik heb deze manier van e-mailmarketing ook geleerd en toegepast. Alleen…voor mij werkte het niet zo goed als voor anderen. Ik ben ervan overtuigd dat dat voor een groot deel met mijn eigen mindset te maken heeft (ik koop zelf eigenlijk bijna nooit via nieuwsbrieven en in ieder geval nooit uit een funnel!).

En wat doe je dan? Ga je door en blijf je zoeken naar manieren waarop je funnel wel gaat werken (terwijl je hier helemaal niet gelukkig van wordt) of ga je experimenteren. Ik ben zo’n 3 weken geleden begonnen met een experiment.

 

Ik heb gekeken naar wat ik leuk vind aan e-mailmarketing en naar waar ik gelukkig van word. Je ideale klant lijkt immers meestal op een vroegere versie van jezelf.

 

Daar is mijn gratis lesbrief ‘(Online) Ondernemen Doe Je Zo!’ uit voortgekomen. Dat is voor mij een wereld van verschil gaan maken (nu al!). Ik heb lol in het maken van mijn mails en de vragen en opmerkingen via reply’s op die mails, zijn waanzinnig gaaf! Voor het eerst sinds ik niet alleen meer freelance lesgeef, voel ik dat ik en mijn bedrijf in een heerlijke en oprechte flow worden meegevoerd.

Afgelopen weekend heb ik het nog iets opgevoerd! Ik had een mailinglist van over de 1500 mensen. Veel mensen lazen mijn mails niet (waarschijnlijk belandden ze in een spamfolder). Ik heb een mail verstuurd, waarin ik aangaf dat ik alleen nog maar verder zou mailen aan de mensen die op de lijst van de lesbrief stonden en dat ik afscheid zou nemen van de rest. 

De lijst is inmiddels dus aardig geslonken naar iets meer dan 100 abonnees, maar ik weet zeker dat ik over een maand of 2 een grotere lijst heb dan ik had! Ik krijg namelijk ineens elke dag meerdere aanmeldingen binnen, terwijl ik niet eens adverteer! BIJNA ALLE mails worden meerdere malen geopend (ik heb een openingsrate van 97%) en gelezen en ook niet onbelangrijk… er hebben zich al meerdere klanten aangemeld.

 

Conclusie

Dus voor mij even geen funnel meer. Ik lever elke e-mail opnieuw waarde aan mijn lezers. Onder elke e-mail staan links voor het geval mensen meer willen en ik mail ze ook tussendoor als ik een aanbod heb. Mijn lesbrief is mijn weggever en nieuwsbrief ineen. Alle andere weggevers geef ik nog steeds weg, maar dan aan lezers van de lesbrief, op het moment dat ik in een mail een gerelateerd onderwerp behandel. Daarnaast kunnen mensen ook de betaalde versie van de lesbrief aanschaffen, waar ik nog heel veel extra waarde aan toevoeg.

Ik schrijf mijn e-mails nu vanuit mezelf. Vanuit mijn normen en waarden en vanuit mijn eigen plezier in het schrijven en helpen van anderen. Er zit een goede energie achter de e-mails en dat merken ook de lezers. Over een paar maanden zal ik een update geven over hoe het dan gaat.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: Doe jij aan e-mailmarketing? Hoe pak jij dit aan? Blijf jij bij jezelf of niet? Hoe werkt dat voor jou?

 

 

 

 

 

Wat vind jij?

6 Comments

  • Natascha

    Reply Reply 9 mei 2017

    Handige tips 🙂 E-mailmarketing is een zeer uitgebreid domein maar ik vind dat je de essentie hier goed weet samen te vatten!

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 10 mei 2017

      Dank je wel voor je reactie!

  • Kim

    Reply Reply 9 mei 2017

    Wat een handig overzicht en helder artikel. Ik ben mijzelf nog niet echt aan het oriënteren betreft email marketing, maar ik zal in ieder geval je artikel opslaan. Wie weet…

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 10 mei 2017

      Dank je wel Kim. Als je in de toekomst vragen hebt, dan weet je me te vinden!

  • Rieneke

    Reply Reply 10 mei 2017

    Ik denk dat je altijd moet kiezen voor een manier die bij jezelf past. Zo blijft het leuk om te doen en wordt het niet een verplicht moetje. Ik lees zelf ook veel nieuwsbrieven van anderen om ideeën op te doen. Onze nieuwsbrief gaat er vrij regelmatig uit met verhalen die we hebben beleefd in combinatie met tips en tricks. De reacties zijn over het algemeen positief en dat geeft ook weer energie om ermee door te gaan.

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 10 mei 2017

      Leuk is dat he?! Die positieve reacties geven inderdaad energie. Ik merk dat ik, nu ik het helemaal vanuit mezelf laat komen, veel meer response krijg. Fantastisch! Ik denk dat jullie ook aardig wat te schrijven hebben in jullie nieuwsbrief… Leuk!

Leave A Response

* Denotes Required Field