Meer klanten krijgen: doen

DoenDoen!

Je bent ondernemer, je hebt te weinig klanten, je bekijkt alle mogelijke gratis webinars, volgt wat (gratis) trainingen en doet er vervolgens niets of te weinig mee. Herkenbaar? Jij bent zeker niet de enige. Wat kun je hieraan doen?

Ik zie heel veel ondernemers die investeren in één of meer cursussen en/of trainingen. Eigenlijk blijven ze het liefst heel veel trainingen volgen. Enerzijds omdat ze het leuk vinden en anderzijds,omdat ze er nog niet op vertrouwen dat ze genoeg weten. Vervolgens komen ze erachter dat ze met de tijd in de knoei komen. Ze weten niet goed hoe ze het geleerde in de praktijk moeten brengen, aangezien ze allerlei hindernissen op hun pad zien staan. Eigenlijk zien ze door de bomen het bos niet meer.

Daarnaast zijn er ook ondernemers die goed zijn in hun vak, maar denken dat klanten hun weten te vinden zonder dat ze iets aan marketing hoeven te doen. Ondernemers die vinden dat ze niet kunnen investeren in een businesscoach, aangezien ze er geen geld voor hebben. Ondernemers die denken dat ze alles zelf uit kunnen vogelen. Vervolgens blijkt dat dit niet werkt. Ze krijgen namelijk geen of te weinig klanten.

 

Waarom niets doen?

De meeste mensen kiezen ervoor bepaalde acties niet te doen, omdat ze bang zijn. Angst voor de consequenties, angst dat ze verwachtingen niet waar kunnen maken, angst voor zichtbaarheid, angst voor reacties van anderen.

Daarnaast zijn er mensen die gewoon niet weten WAT ze moeten doen. Ze weten niet waar ze moeten beginnen. Eigenlijk hebben ze het gevoel dat ze geen tijd hebben om dingen te implementeren en om aan marketing en sales te doen. Hun bedrijf of baan naast hun bedrijf, slokt al hun tijd op.

Anderen zijn zich er totaal niet van bewust DAT ze iets moeten doen. Ze zijn goed in hun vak en denken dat de klanten wel komen op het moment dat ze zien hoe goed ze in hun werk zijn. Zij gaan ervan uit dat de klanten vanzelf gaan komen. Maar feit is, dat je als ondernemer van heel veel markten thuis moet zijn of dat je een heleboel moet gaan uitbesteden. Eerder heb ik al eens een blog geschreven over wat je allemaal moet kunnen en doen als ondernemer.

Alle bovenstaande redenen schieten niet op. Je houdt jezelf en je bedrijf klein! Dit is zonde en onnodig. Het zorgt voor frustraties, die een heel eigen leven kunnen gaan leiden. Ondernemers komen in een neerwaartse spiraal terecht en weten niet wat ze kunnen doen om daaruit te komen.

 

Consequenties van het niets doen

Als je niets doet aan je situatie, zal er niets veranderen. Als je alles blijft doen zoals je al deed, krijg je de resultaten die je ook nu al krijgt. Of, zoals Anthony Robbins, Albert Einstein, Henry Ford, en Mark Twain zo mooi gezegd hebben: 

If you do what you always did, you will always get what you always got.

En dat is wat de meeste ondernemers nu juist NIET willen. Ze willen niet klein blijven, ze willen zich geen zorgen hoeven maken over de geldstromen en ze willen al helemaal niet dat ze (weer) in loondienst moeten. Toch is het een feit dat veel ondernemers het niet redden. Ze gaan binnen 5 jaar failliet. 

Van de ondernemers die het wel redden, is een groot deel niet compleet gelukkig met zijn/haar bedrijf. Ze maken zichzelf wijs dat ze alle vrijheid van de wereld hebben, maar dat blijkt vaak ook niet zo te zijn. In plaats van zich slaaf te voelen van een baas, voelen velen zich slaaf van hun bedrijf. Er moet immers hard gewerkt worden om inkomsten te genereren.

Wat kun je doen?

Wees vastberaden om een succes van je bedrijf te maken. Geef niet op op het moment dat jouw diensten/producten niet verkopen. Onderzoek waar het aan ligt en pak DAT aan. Het kan aan je product/ dienst liggen, maar ook aan je salespagina, marketing, zichtbaarheid, je valse bescheidenheid, je mindset, je …

Verdoe je tijd niet met verstoppen en verschuilen. Ook al is een product/dienst nog niet af, al heb je nog geen salespagina, ook al heb je geen website, ook al doe je nog niet aan social media, al wil je eigenlijk eerst nog die bepaalde coaching volgen, er zijn altijd manieren om jouw diensten/producten onder de aandacht te brengen.

Wees trots op jezelf, jouw bedrijf en jouw diensten/producten. Als jij er niet trots op bent, denk je dat het dan aantrekkelijk is voor anderen om aan te schaffen? Straal die trots uit en verkoop jouw dienst/product! Maak er ELKE DAG werk van om jouw product/dienst onder de aandacht te brengen. Maak dit prioriteit nummer 1 en ga vervolgens pas de andere dingen doen! Pas als jij iets verkoopt, kan je jezelf en anderen betalen.

Pas als jij genoeg verkoopt en dus genoeg inkomsten genereert heb je een bedrijf in plaats van een hobby!

Vraag hulp aan anderen als je er niet alleen uitkomt. Welke dingen heb jij jezelf aangeleerd? Je zwemdiploma halen, je veters strikken, praten en lopen, fietsen, autorijden, je vak? Volgens mij niet. Volgens mij heb je bij alle nieuwe dingen hulp gehad. Betaald of onbetaald. 

Een businesscoach kan jou heel goed helpen om verder te komen met je bedrijf. Hij/zij heeft stappen gezet die jij nog moet zetten. Wil je blijven worstelen of wil jij resultaten gaan behalen? Wil je dit in een snel of langzaam tempo gaan doen?

 

Ben je klaar voor de volgende stap?

Zet vandaag die eerste stap en vraag GRATIS en vrijblijvend een ‘Boost je Bedrijf Inspiratiesessie’ ter waarde van €147,- aan. In dit gesprek krijg je direct al inspiratie om je bedrijf te laten groeien. Als ik denk dat ik je verder kan helpen, zal ik je ook een aanbod doen. Bovendien ontvang je regelmatig via de mail handige tips en artikelen.

Wil je gratis artikelen ontvangen met bijbehorende met bijbehorende tips en opdrachten, zodat je meer klanten gaat krijgen? Meld je dan aan voor de gratis lesbrief ‘(Online) Ondernemen Doe Je Zo!’

 

Wat vind jij?

6 Comments

  • Chantal

    Reply Reply 10 april 2017

    Zo mee eens, als je verandering wilt zien moet er toch iets gebeuren. Zelf probeer ik te blijven kijken naar het geen wat beter kan. Maar ook naar nieuwe dingen die ik uit kan proberen! Xxx

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 10 april 2017

      Dank je wel voor je reactie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de nieuwe dingen die je wil uitproberen!

  • Sabrina

    Reply Reply 10 april 2017

    stilstaan is achteruit gaan.

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 10 april 2017

      Dat klopt Sabrina.

  • Ezra

    Reply Reply 10 april 2017

    Ik ben nog bezig met mijn opleiding maar zou graag mijn eigen bedrijf starten. Handig om zulke tips te lezen om me alvast bewust te worden!

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 10 april 2017

      Wat leuk om te horen Ezra! Wat wil je voor een bedrijf starten?

Leave A Response

* Denotes Required Field