Van formeel taalgebruik wordt je klant niet vrolijk!

Van formeel taalgebruik wordt je klant niet vrolijk!

Formeel taalgebruik

Formeel taalgebruik is een doorn in het oog van veel klanten. Vooral sites van financiële instanties, advocaten, juristen, verzekeraars en notarissen staan bol van vakjargon en andere onbegrijpelijke woorden en zinnen. Waarom?

Klanten houden helemaal niet van onbegrijpelijke teksten. Ze willen snel informatie kunnen vinden over hun situatie en de oplossing die een bedrijf ze kan bieden. De meeste klanten zijn helemaal niet bekend met het vakjargon en willen echt geen tijd steken in het achterhalen van de betekenis van onbegrijpelijke woorden. Ze willen gewoon SNEL vinden wat ze zoeken. Formeel taalgebruik zorgt ervoor dat snel iets vinden een onmogelijke taak wordt.

Daarnaast zorgt formeel taalgebruik voor een onnodige afstand tussen een bedrijf en zijn potentiële klanten. Het woord ‘u’ wordt nauwelijks nog gebruikt in het hedendaagse taalgebruik, toch zie je het nog veel terug op verschillende websites. Het probleem hierbij is echter dat mensen eerst vertrouwen moeten krijgen in een bedrijf en de persoon of personen daarachter, voordat ze erover denken om klant te worden. Vertrouwen bouw je sneller op wanneer er niet een gevoel van afstand heerst.

 

Denk aan je klanten

Wanneer je formeel taalgebruik hanteert in jouw teksten, zijn deze teksten meestal niet gericht op jouw potentiële klanten. Dat is zonde. Je schrijft je tekst toch juist voor deze klant? De bedoeling van jouw website is toch het aantrekken van klanten? De bedoeling van jouw nieuwsbrief is toch het informeren van jouw (potentiële) klanten? Jouw blogs schrijf je toch ook voor je klanten?

Als je schrijft voor jezelf, vakbladen en/of vakgenoten dan mag je best formeel taalgebruik hanteren. Schrijf jij echter voor klanten, dan kun je meestal het best gebruik maken van informele en begrijpelijke taal. Onthoud goed dat jouw (potentiële) klanten vaak veel minder van jouw vakgebied afweten dan jij denkt. Het is de kunst om er dan voor te zorgen dat ze met plezier jouw informatie lezen.

Wil je gratis artikelen ontvangen met bijbehorende met bijbehorende tips en opdrachten, zodat je meer klanten gaat krijgen? Meld je dan aan voor de gratis lesbrief ‘(Online) Ondernemen Doe Je Zo!’

Wat vind jij?

9 Comments

  • Anja

    Reply Reply 7 april 2017

    Klopt inderdaad wel. Websites of nieuwsbrieven met te formeel taalgebruik worden hier meestal heel snel weer weg geklikt. Toen ik laatst een advocaat aan het zoeken was, vielen er al direct heel wat af door het taalgebruik op hun website.

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 7 april 2017

      Bizar hé, dat dat nog steeds gebeurt?!

  • Ezra

    Reply Reply 7 april 2017

    Helemaal gelijk in! Ik vind het ook zo vervelend als er onbegrijpelijk tegen me wordt gepraat… Hoop dat minder bedrijven dat zullen doen!

  • Sophie

    Reply Reply 7 april 2017

    Wat een fijn artikel. Ik merk ook dat klanten graag bij mij komen juist ook omdat ik niet zo formeel ben.

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 7 april 2017

      Tja…dat is ook prettig! Taal die je direct begrijpt en die lekker informeel is.

  • Ik vind het zelf ook enorm storend hoor! Dan lijkt het helemaal niet meer menselijk, en dat vind ik net leuk! Goed artikel.

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 7 april 2017

      Dank je wel. Ik blijf het ook bizar vinden dat er mensen zijn die nog steeds denken dat formeel taalgebruik helpt om klanten te krijgen! Hoezo zo’n afstand creëren?

  • Tynke

    Reply Reply 7 april 2017

    Wow, wat goed gezegd en zo waar! Ik merk het zelf al, dat ik brieven vaak alleen scannend lees en de helft niet opneem. Laat staan de anderstalige klanten met wie ik werk en die mij regelmatig een brief voorleggen om te vertalen. Die begrijpen er geen nota van en terecht! Ook al is mijn blog juist heel informeel, ook ik kan nog beter inleven in mijn lezers en me nog beter daar op richten in mijn schrijven. Super tips!

    • sjiraporcelijn

      Reply Reply 7 april 2017

      Dank je wel! Anderstalige klanten is nog een doelgroep apart. Leuk!

Leave A Response

* Denotes Required Field